Sadelprovning

Igår startade vi dagen med en promenad bort till Lillhästen med Beauty för att prova ut en ny sadel då den jag har är lite för vid. Fick även det bekräftat att den gamla inte sitter helt bra så då har jag känt rätt. Fanns bara två sadlar inne som passade Beautys korta raka rygg. En sprillans ny Lippo dressyr för 10000:- och en begagnad wintec dressyrsadel i syntetmocka för 4500:- Å den sadeln som satt bäst av dessa två enligt sadelprovaren var wintecsadeln. Lippon hade en liten tendens till att "guppa" lite mycket baktill vid trav vilket kan störa. Så den fula syntetsadeln va alltså den som passade min fina bäst. Själv tyckte jag ju självklart att Lippon va mycket finare. Sätet va mer skuret efter rumpan men däremot va inte knästöden lika bekväma å stödjande som på wintecen. Wintecen hade inte lika skönt säte men bra stöd för knäna. Kändes dock lite bredare att sitta i oxå än Lippon men ändå så man hade kontakt. Den va skön att trava i lättridning i iaf. Så även fast den va ful så blev det den. Hellre en sadel som är fulare å passar bättre på hästen än en snygg för att jag ska sitta lite mjukare. Kommer ändå ha min mjuka gelépadd på som är för min rygg. Wintecen gick oxå att ställa om i både bom å bossor så den borde kunna funka tills hon vuxit klart. Så kan man satsa på en snyggare "riktig" sadel då. Dessutom kände jag att 10000:- för en ny sadel är lite dyrt me tanke på att Beauty är så ung. Även om sadeln är ombyggbar så är det inte helt säkert att den kommer passa hela tiden ändå. Eftersom jag köpte en begagnad sadel så har jag nu tills i morgon på mig att pröva sadeln ordentligt då jag har öppet köp. Så ikväll ska vi ut å prova å hoppas att den känns lika bra idag som igår när vi bara testade i 2 min. Annars har jag ju chans att lämna tillbaka den å invänta en ny sadel me samma korthet å rakhet. Hoppas den fungerar även om den e ful. :-) hästen är ändå så fin så hon kommer ändå dra blickarna till sig å inte sadeln. Bjuder på en bild när vi väntade utanför butiken. (Beauty har gamla sadeln på sig)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0