Dagens ridtur

Idag så hade jag planerat att jag skulle rida så när jag kom till stallet började jag borsta Beauty på en gång. Hon hade inte rullat sig igår som tur var så det gick ganska snabbt att få henne klar. Började sen med att gå runt utanför ridbanan så hon fick skritta fram. Sen longerade jag då jag ville att hon skulle börja slappna av då hon varit ganska tjaffsig och spänd några gånger innan nu. Sen när hon började slappna av så hoppade jag upp. I början av passet gick hon stundvis jättefint och stundvis va hon jätte stjaffsig! Hon har typ fått för sig att allt är jätte jobbigt och blir då jättespänd och försöker typ dra tygeln ur händerna och springa och slå med huvudet. Detta är något hon börjat med för någon vecka sen och är ett beteende som måste tränas bort. Idag låtsades jag som att jag inte kände vad hon gjorde och brydde mig inte om det så mycket. Koncentrerade mig bara på att driva henne framåt när hon började tjaffsa emot och sen bara berömma när hon slutade tjaffsa av sig själv. Vill ju inte bråka med henne. Efter ett tag så förstod hon att det inte var så farligt ändå att jobba lite och fick då lättare att slappna av igen och blev mer som sitt vanliga jag. Då kunde jag bara ta lätta tygeltag utan att det blev tjaffs på en gång. Hon gjorde även en fin galoppfattning åt vänster som är hennes svåra och efter den då så avslutade jag henne. Hoppas att hennes tjaffsperiod inte blir långvarig. Är inte så kul när hon har börjat med detta. Men det är väl lite så antar jag. Är det inte det ena så är det det andra. Och nån gång måste hon ju protestera. Hon har ju varit så snäll alltid innan. Men då var det lite mindre krav också. Nu börjar vi ju jobba mer med ställning och att gå på böjt spår och det är JOBBIGT! Längtar tills vi är förbi denna fas. Jag vet ju att hon kan och att det bara är en tidsfråga innan poletten trillar ner. :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0