Min söndag

Orkade inte skriva något igår när jag kom hem från stallet så berättar om gårdagens händelser idag istället.
Började med att gå upp ganska tidigt för att äta frukost. Efter det åkte jag till Ågesta ridskola och tittade på lokal dressyrtävling. Många fina hästar å duktiga ryttare. Dock va en del hästar lite spända och hade lite svårt att hålla sig i skinnet hela programmet igenom. Detta är en bra motivationshöjare. Att se när andra rider och hur härligt det ser ut. Det gör att man själv vill rida ännu mer och ännu bättre.
Stannade på Ågesta till klockan var 11 kanske, för att sedan åka iväg med Christer till Haninge Centrum. Jag behövde lite nya byxor och underkläder så det fixade vi på en timme där. :) mycket lättare och shoppa när man vet exakt vad man ska ha.
Efter turen dit så lämnade jag bara av Christer hemma och åkte sedan vidare till Kalvsviks ryttarcenter för att ha en hopplektion för Malin och Danne. Dom var superduktiga och övningen passade perfekt. Resultatet var en lugn och fin Danne som lyssnade bra och det hela såg väldigt trevligt ut. Han har ju en tendens att gärna bli lite "springig" och för pigg när det är hoppning.
Efter denna hopplektionen begav jag mig återigen bort till Ågesta för att se lite av ponnydressyren oxå. Veronika skulle nämligen starta me Chiquita så jag åkte dit och hejade! Hon var inte så nöjd tyvärr efter ritten då ponnyn vart spänd och en aning okoncentrerad även hon. Då sa jag det att det inte var något som bara hänt henne utan att jättemånga hästar tidigare hade varit likadana. Måste ha varit något som störde hästarna. Men men..
Efter detta så var det äntligen dags för mig att åka till min alldeles egna fina häst! :) jag borstade och gjorde i ordning henne, för efter en sådan här dag med massa hästar och fina ritter så ville jag minsann också rida! Vi gick upp till ridhuset där jag först longerade henne en stund åt båda håll. Hon var riktigt fin i linan så det kändes toppen. Hoppade sedan upp och började skritta. På en gång känner jag hur hon spänner hela kroppen så jag gör mig beredd på en bock men nä.. Hon blåste ut luften igen och skrittade sedan snällt framåt. SKÖNT! Joggade igång henne ganska snabbt eftersom hon redan var uppvärmd men här kändes hon lite seg. Det är nackdelen när man longerat innan. Men hon gick fint nästan hela tiden. Dock märkte jag nu en ny grej hon börjat med som hon inte gjort innan och det var att hon i vänster varv endast ville vrida in nosen istället för att ställa sig helt i hörnen och på volt. Hon välter gärna lite inåt i detta varv oxå och har svårare med galoppen. Hennes svåra varv helt enkelt. Detta måste tränas! Åt höger ställer hon sig jättefint och går snällt på spåret.
Galoppfattningarna idag vart lite dåliga men tror det har å göra med att jag själv kanske spänner mig lite omedvetet nu efter att hon bockat av mig i just en galppfattning sist. Hon gick liksom lite emot och blev spänd hon med. Nästan lite sur när jag bad om galopp. Men det blir nog bättre nästa gång. Galoppen sen är dock fin men behöver bli starkare. Men hon kommer bli så fin så fin när hon blir äldre. Min stjärna! tänk att man kan tycka om en häst så mycket. Skrittade av henne för hand ute längs grusvägen och tog en fin bild.
Detta var min fullspäckade söndag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0