Gårdagens ritt med Beauty

Igår så hade Madde Beauty på dagen och skulle rida henne en stund. Allt började bra och Beauty var tydligen jättesnäll och mysig inne i stallet. Även longeringen gick bra och hon var lugn och lyssnade bra. Hon valde att hålla sig i ridhuset eftersom det är snorhalt överallt nu och Beauty inte har några bakskor. Sen hoppade Madde upp och det gick väl en 10 sekunder sen sa det pang och Beauty drar iväg i värrldens rodeo tydligen. Madde lyckas hålla sig kvar halva långsidan och en liten bit i på kortsidan och sen tog det stopp. Hon hamnade fram på halsen och beauty kör då en fuling så Madde åker av. Oturligt så landar hon med huvudet före utan att hinna ta emot sig ordentligt så hon slår i det i ridhusbotten. :( Inte bra!!! Hon kommer upp på fötter igen och får hjälp att ta Beauty. Eftersom hon vart yr och allt snurrade så vågade hon inte chansa på att hoppa upp igen. Dom som såg vad som hände sa att hon inte skulle chansa vilket är klokt så hon ledde ner Beauty till stallet igen. Dom tyckte att Beauty såg lite stel ut i höger bak när hon hade sprungit vidare från Maddes fall så Madde var orolig att hon kanske gjort sig illa. Men jag åkte upp till stallet efter jobbet och bad Christer springa med henne och jag unde inte se någon stelhet eller ojämnhet. Kanske såg hon stel ut eftersom hon gått på isen precis innan och balanserat upp sig. Eller så kanske det bara syns på böjt spår. Hur som så tänkte jag låta Beauty stå idag bara och sen tar jag upp henne till ridhuset i morgon och låter henne springa lite i linan så jag kan titta ordentligt. Men i mina öron så låter det nästan mer som att Beauty har börjat köra lite med Madde nu när hon märkt att hon kan få av henne. Hon är en smart häst och det var ju sådana här rodeouppvisningar hon gjorde med mig i början av inridningen. Men blir lite oroad att hon har bockat så mycket dom senaste gångerna Madde ridit då jag inte upplevt det själv på senare tid när jag ridit henne. Jag tror inte att Madde gör något fel eller något såndå hon är en duktig mjuk ryttarinna. Men vill inte att Beauty lär sig att hon ska kunna få av folk på det viset. Och är det någon som ska behöva ta den diskussionen med Beauty så är det jag.
Vi kom i alla fall överens om att Madde ska vila någon vecka nu från ridningen på Beauty så att hon hinner återhämta sig från smällen igår. Men hon sa att hon ville fortsätta. Vi får nog ta oss en funderare och se hur vi ska göra. Hur som helst så tänkeer jag vara på plats nästa gång någon annan än jag ska rida.
Tänker att det här beteendet inte får ta över nu och är det så att jag märker att Beauty kommer köra på tok för mycket med Madde så kanske det är bäst att hon får stå från ridningen tills jag är fit for fight igen som känner hennes rörelser och vet hur man ska avstyra bockningarna. Dels vill jag inte riskera att någon annan skadas pga av min lite väl busiga häst och dels så känner jag att om Beauty fortsätter i dom här banorna och får av Madde gång på gång så kommer hon sätta det i system och då kommer jag få ta en jäkla massa fighter med henne sen när jag ska rida för att få rätsida på problemet. Madde har nu ridit 4 gånger och flygit av 3. Men tror ändå att hon är en jäkligt bra ryttare för Beauty om jag behöver hjälp sen också. Men kanske så måste jag sätta den första lydnadsgrunden bättre innan jag ska släppa upp någon annan. Tankeställare!!
Nu håller jag bara tummarna för att Madde mår bättre idag och inte är snurrig fortfarande för då är det nog en lätter hjärnskakning och jag kan ju inte låta bli att få dåligt samvete.
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0