Kvällen i stallet

Fy vilken härlig känsla jag fick idag!
Började med att tömköra med sadeln på utebanan. Och till en början var hon spänd och tittig och väldigt okoncentrerad precis som hon brukar när vi är där. Finns ju så mycket annat att fokusera på och hålla koll på tycker hon. Tömkörde i båda varven i alla gångarter och flyttade även rumpan utåt i båda varven lite då och då. Vill att hon ska börja trampa lite mer under sig och inte hamna på dubbla spår när hon travar, så att flytta rumpan är perfekt att göra då. Hon blir på så sätt mer balanserad och mjuk sen när hon väl får trava. Välter inte inåt som hon annars lätt gör i framförallt höger varvet. 
När vi hade gjort detta ett tag och jag tyckte att hon lyssnade bra så stod Camilla och Krizze och väntade på oss. Jag tog av tömkörningsgjorden som jag lagt uppe på sadeln så det går smidigt att bara hoppa upp på en gång sen. Satt upp och gav en morotsbit och klappade. Gick två steg, gav morot och klappade. Gick två steg till och ytterligare en morotsbit och klapp. Kände att hon var mer spänd här ute än vad hon har varit i ridhuset. Där har hon ju inte alls spänt sig nånting med nya sadeln när jag hoppat upp men tror att hon spände sig nu för att det var hästar att titta på och att vi var på utebanan där hon är mer spänd överhuvudtaget. MEN hon försökte inte bockà och hon gjorde inga dumheter! :-D spände endast upp ryggen ca tre steg. Jag kunde skritta på halvlånga tyglar utan att hon drog iväg. Så vi gjorde som planerat att rida två varv runt rundbanan i skritt och trav med Camilla och Krizze som sällskap. Och tänk, inte en enda bockning här heller! LYCKA!! Det var så härligt att kunna trava ute och faktiskt känna att man inte behöver sitta och vara beredd exakt hela tiden. Sist när vi red ut fick ja ju hoppa av för att hon var så dum men nu vet jag ju att det egentligen var sadeln som var dum och hon bara berättade väldigt tydligt. 
 
Ska fortsätta med min rutin nu i alla fall med att tömköra lite innan och sen ge morot efter att man suttit upp och sen även när hon gått några steg så hon känner att sadeln betyder någonting positivt. Vi får helt enkelt börja om lite. Men jag har all tid i världen på mig så jag har inte bråttom. Jag är bara glad att jag kan rida på henne nu igen och att hon verkar nöjd och tycker att det är roligt igen. Vi tar det lugnt och i hennes takt. Tänker inte stressa fram nåt moment. 
 
Med denna underbara känsla i själen men med en väldigt ond rygg ska jag nu duscha och sen sova med min lilla skruttfia. 
 
Fina Betty Boop
 
 
och min lilla skruttfia i sin pyjamas 
 
 
Hon är bara för söt!! <3
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Marieangel

Vad skönt att det börjar gå åt rätt håll med beauty. Ärtan är lika söt som vanligt<3

Svar: Ja det är jätte skönt. Synd bara att det kommer bli ett uppehåll nu igen.
Jenny Säfström

2013-05-16 @ 12:06:37
URL: http://www.marieangel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0