Kvällsritt

Som vanligt nuförtiden så åkte jag ut till stallet ganska sent för att rida lite. Fixade henne ganska snabbt och begav mig sen upp till ridhuset där det idag var 5 andra hästar varav en red lektion. Tänkte att det får bära eller brista så jag satt upp och började skritta. Tog väl två steg sen började hon försöka bocka så då var det bara att börja snurra runt. Hon gav sig så jag fortsatte att skritta. Gick kanske fyra steg framåt å sen var det bara att börja snurra igen, och så höll det på en liten stund innan hon till slut gav sig och skrittade framåt men väldigt långsamt och spänt då hon hade stenkoll på de andra hästarna. Efter ca 10-15 min kunde jag börja trava lite smått då det nu endast var tre hästar kvar i ridhuset förutom vi. Men jag vågade inte trycka på henne framåt så mycket som jag skulle behövt för att hon skulle börja trava ordentligt så det blev nån halvdan trippandes travvariant eftersom varje gång jag försökte trycka på så började hon försöka studsa. Hon tvärnitade även två gånger då några av hästarna kom framifrån.
 
Kommer nog dröja ett tag innan jag kommer kunna börja "rida" henne ordentligt i alla gångarter. Framförallt galoppen kommer jag få vänta med när det är andra hästar i ridhuset. Måste försöka bygga upp hennes självförtroende när andra rider där inne samtidigt och få henne att sluta hålla på att dumma sig. Lika spännande varje gång man ska hoppa upp vilka fasoner hon ska köra med. Men blockningarna har jag bra koll på så det känns ju bra i alla fall. Synd bara att hon försöker VARJE gång man sitter upp. Börjar tro att hon har nån form av sadeltvång även fast det bara märks när man suttit upp. Hon reagerar ju liksom ingenting när man sadlar eller spänner gjorden men när man kommer upp med tyngd på ryggen så börjar hon ju på en gång. Men jag ger mig ju inte så en vacker dag ska nog det ha tränats bort. Tålamod tålamod.....
 
Men även fast hon var väldigt spänd och trippig idag så är jag ändå nöjd med henne då hon ändå gjorde det jag bad om. Det var inget avancerat men lite serpentiner i trav, övergångar och några halter. Det fick räcka. I morgon kommer hon få vila och tänka i genom sina synder och framsteg så kör vi på igen på onsdag eller torsdag. Får se om hon får vila en eller två dagar i rad nu. Beror lite på hur det ser ut här hemma med Elinavakt. :)
 
Bild från förra sommaren.. Sååå härligt! 
 
 
Längtar tills vi kommer dit igen när man kan komma lite mer till ridning......
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0